barnevogn

Et svangerskap kan by på en del utfordringer ettersom magen vokser og kroppen forandrer seg. For den gravide finnes det mange gode grunner for å velge et medikamentfritt alternativ.

Utover i svangerskapet vil kroppen forandre seg i stor grad og gjøre kvinnen mer utsatt for muskelskjelettplager. Ettersom magen vokser, vil svaien i korsryggen og krumningen i brystryggen bli større, vekten øker og magemusklene blir lengre og dermed svakere.
De vanligste problemene som oppstår i svangerskapet er:

• rygg- og bekkensmerter
  • smerter mellom skulderbladene og/eller i brystkassen
  • nakke- og skuldersmerter
  • hodepine

Bekkenløsning

Bekkenløsning er en naturlig hormonell prosess hos alle gravide som skal bidra til å gjøre kroppen klar for fødsel. Det er et mindretall av gravide kvinner som får symptomgivende bekkenløsning i form av smerter og funksjonsnedsettelse. Oftere er årsaken til bekkenplager i svangerskapet nedsatt leddbevegelighet i bekkenleddene og/eller korsryggen. Symptomene på bekkenløsning og bekkenlåsning oppleves som ganske like. En grundig undersøkelse hos kiropraktor vil kunne avdekke årsaken til symptomene. I tilfeller hvor det foreligger en bekkenlåsning, vil spesifikk kiropraktisk leddjustering samt behandling av omkringliggende muskulatur ofte gi rask lindring. Behandlingen er trygg både for mor og barn.

Dette kan du gjøre selv:
Hold deg i bevegelse innenfor smertegrensen din
Start så tidlig som mulig med øvelser for kjerne- og bekkenbunnsmuskulatur (kiropraktoren kan hjelpe deg i gang med dette)
Pass på at du varierer arbeidsstillingen på jobb som ofte som mulig slik at du unngår ensidig belastning over for lang tid.

Etter fødselen

Etter fødselen vil kroppen gradvis komme tilbake til «normaltilstanden». Mange vil imidlertid oppleve at «verden» har forandret seg, og at kroppen ikke fungerer like lett som tidligere. Da kan det være greit å ha en kiropraktor som kan hjelpe deg i gang igjen.

Det er viktig at man er litt tålmodig de første ukene. Gi kroppen tid til å finne seg selv igjen. Musklene i mage, rygg og omkring hofter, og ikke minst bekkenbunnsmuskulaturen har vært utsatt for store påkjenninger og forandringer. Disse trenger tid etter fødselen. Noen uker senere vil man gå inn i en fase hvor musklene trenger trening.
Kiropraktoren kan gi deg veiledning om hvordan du skal gå frem, og hva du kan bidra med selv. Vedvarende bekkensmerter etter fødsel bør utredes av kiropraktor. Ofte finner man feilfunksjoner i ledd og muskler som kan behandles på en enkel og skånsom måte.